Завршни испит

Зашто су важни завршни испити?

Завршни испити ће бити стандардизовани и спроведени под једнаким условима и на исти начин за све ученике, иомогућиће упис у средње школе и на факултете без полагања пријемних (квалификационих) испита. Тестирањем ће сеиспитивати стечена знања која су важна за касније успешно прилагођавање захтевима послодаваца при запошљавању.

О завршним испитима

Завршне и матурске испите полагаће сви ученици који с успехом заврше осми разред основне а овим испитима проверавају се и оцењују знања и вештине које су стекли током школовања.

Завршни испит у основном васпитању и образовању је први завршни испит са којим се ученик сусреће током свог школовања. Он се полаже на крају осмог разреда и има функцију сведочанства о усвајању темељних знања, умења и компетенција током основног образовања. Завршни испит на крају основне школе полажу сви ученици.

Новине које доноси Завршни испит

• Завршни испит на крају основне школе полажу сви ученици. До сада су квалификациони испит полагали само ученици који настављају образовање у четворогодишњој средњој школи.

• Завршни испит састојаће се у финалном облику (шк.2013/14.) из три теста: српски/матерњи језик, математика и комбиновани тест из наука (природне и друштвене)

• Завршни испитује степен усвојености образовних стандарда за крај основног образовања. Реч је о националним стандардима. Дакле, први пут се постигнућа ученика проверавају у односу на постављене стандарде.

• Завршни испит у свом финалном моделу састављен је само од непознатих задатака

• Завршни испит прилагођен је ученицима са сметњама у развоју

• Резултати завршног испита биће коришћени за побољшање квалитета наставе и учења на нивоу појединачних школа, општине, округа, школске управе и на националном нивоу.

• Школе су дужне да организују припрему ученика за полагање завршног испита

Завршни испит у основном образовању у школској 2013/2014. години
 


Завршни испит ће имати следећу структуру и садржај:

-Испит ће се састојати из три теста - из српског, односно матерњег језика, математике и комбинованог теста из науке који ће укључивати историју, географију, билогију, физику и хемију.
-Тестови за завршни испит састојаће се само од непознатих задатака.

Припрема ученика за полагање завршног испита

 

За припремање ученика за полагање завршног испита по програму завршног испита користиће се збирке задатака. Збирке задатака садрже низове задатака којима се проверава оствареност образовних стандарда за крај обавезног образовања. Збирку задатака припрема Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања. Школе су обавезне да припрему за Завршни испит укључе у наставни програм током 40-часовне радне недеље.



УПУТСТВО ЗА УЧЕНИКЕ
 

  • Завршни испит полажу сви ученици осмог разреда, као и одрасли који стичу основно образовање у складу са законмом који се уређује образовање одраслих;
  • Завршни испит се полаже три дана – првог дана се полаже српски, односно матерњи језик, другог математикa, а трећег комбиновани тест;
  • Ученици имају обавезу да пре приступања испиту са одељењским старешином благовремено провере тачност својих личних података и података о успеху током школовања у бази података;
  • Испит сва три дана почиње у 10:00 часова и траје 120 минута;
  • Ученици су дужни да у школу дођу у 9:15 часова сва три дана одржавања испита;
  • На испит из српског, односно матерњег језика и на испит на коме се полаже комбиновани тест ученици треба да понесу ђачку књижицу са овереном фотографијом и уписаним идентификационим бројем ученика, графитну оловку, плаву хемијску оловку и гумицу;
  • На испит из математике ученици треба да понесу ђачку књижицу са овереном фотографијом и уписаним идентификационим бројем ученика, графитну оловку, плаву хемијску оловку, гумицу, лењир, тругао и шестар;
  • Ученици се распоређују у просторије у којима се полаже испит према унапред утврђеним списковима ученика који су истакнути на огласној табли или на другом видном месту у школи, тако да редни број ученика на Јединственом списку ученика одговара редном броју клупе у којој ће ученик седети;
  • Ученик решава тест према упутствима датим од стране дежурних наставника и према упутству за израду теста које је штампано на самом тесту;
  • Препоручљиво је да ученици одговоре прво да пишу графитном оловком (што није обавезно), а тек на крају плавом хемијском оловком. Ово је важно јер се одговори написани графитном оловком, као ни преправљани одговори написани хемијском оловком, неће признавати при бодовању;
  • На завршном испиту није дозвољено коришћење мобилних телефона, дигитрона, бележака, папира, нити других материјала који не спадају у прописан прибор за испит. Ученици су дужни да на за то предвиђено место одложе своје торбе, искључене мобилне телефоне, дигитроне и друга техничка помагала, пернице, белешке, папире, храну и сл, осим воде/освежавајућег напитка;
  • На испиту није дозвољено преписивање, разговор међу ученицима ни ометање других ученика. Ученици ће бити удаљени са испита уколико не поштују прописану процедуру на испиту и упутства дата од стране дежурних наставника. Ученик који буде удаљен са теста ће добити нула бодова на том тесту;
  • Ученик који је удаљен са теста у следећем року полаже тест са кога је удаљен;
  • Ученицима није дозвољено да напуштају просторију у којој се полаже испит пре 10:45 часова и у периоду од 11:45 до 12:00 часова;
  • Када ученици заврше са израдом теста, треба да позову дежурног наставника подизањем руке и да након предаје теста напусте простор тако да не ремете рад других ученика;
  • После објављивања привремених резултата ученици имају право увида у свој тест, a заједно са родитељем, односно или старатељем и право приговора школској комисији уколико сматрају да су оштећени.
 
У провери резултата за појединачним тестовима на завршном испиту ученици треба да имају јасну и прецизну информацију о начину приказивања резултата на тестовима и начину бодовања.  На основу Правилника о измени правилника о програму завршног испита у основном образовању и васпитању ("Службени гласник РС – Просветни гласник", број 1/14), у коме је утврђен удео појединачних тестова у укупом броју бодова на завршном испиту, који износи 40 бодова, ученик може да оствари  из српског, односно матерњег језика највише 16 бодова, из математике највише 16 бодова и на комбинованом тесту највише 8 бодова.На сваком појединачном тесту ученик решава 20 задатака. У складу са Упутством за прегледање, у потпуности тачно решен задатак рачуна се као 1, а делимично тачно решен задатак (када је то предвиђено Упутством) рачуна се као 0,5.Бодови које је ученик остварио израчунавају се тако што се укупан број тачно решених задатака на тесту множи одговарајућим коефицијентом и то:
  1. за српски, односно матерњи језик и математику коефицијент је 0,8
  2. за комбиновани тест коефицијент је 0,4.
То значи да ће ученик који тачно реши свих 20 задатака из српског, односно матерњег језика моћи да оствари 16 бодова, што важи и за тест из математике, док ће ученик који тачно реши свих 20 задатака на комбинованом тесту моћи да оствари 8 бодова. Ради прецизног увида у постигнућа током и на крају испита, сваки ученик ће имати увид у два податка – резултат на тесту и број бодова на тесту, тј. прерачунат резултат на тесту.