Како изабрати занимање?

За будуће средњошколце
Налазиш се пред избором занимања и школе. Пред тобом је важан корак који ће утицати на твоју будућност.
 Иако у данашње време први избор занимања и није више «избор за читав живот», то је ипак значајан корак који битно утиче на будућност и може да трасира пут за будуће одлуке у вези са твојим образовањем или каријером.
Дошао је прави тренутак да почнеш да размишљаш о избору занимања. Време које сада уложиш у процену својих интересовања, способности и других личних особина може да ти уштеди много времена и да ти омогући много више задовољства од учења и рада у времену које ће тек доћи.
 
ФАКТОРИ ИЗБОРА ЗАНИМАЊА
Правилно одабрано занимање је оно за које појединац може да се определи  и са успехом да постиже најбоље резултате и да има задовољства.
Да би се правилно изабрало занимање неопходно је водити рачуна о следећим факторима:
 
ИНТЕРЕСОВАЊА И ЖЕЉЕ -  од тога зависи шта особа хоће да ради. То је основни фактор. Бољи  успех се постиже ако се ради оно што се жели, али само интересовања не могу бити гаранција за успех на послу.
 
СПОСОБНОСТИ – од њих зависи шта особа може да ради. Ту спада општа интелигенција, математичка ( лако и брзо оперисање бројевима), просторна оријентација ( способност просторног представљања, сналажења и оријентисања ), вербалне способности ( вештина говорног изражавања, разумевања и баратања речима ), психомоторна способност  ( спретност руку, прстију, шаке ).
 
ОСОБИНЕ ЛИЧНОСТИ – шта ће неко одабрати зависи од тога какав је. Потребно је водити рачуна да ли је човек: савестан, одговоран, истрајан, стрпљив, тачан, прецизан, реалан, радознао, комуникативан, друштвен, отворен, срдачан, повучен, нервозан, агресиван, издржљив, упоран...
 
ЗДРАВЉЕ – веома важан фактор. Постоје занимања у којима не би могла да ради особа са равним табанима, кривом кичмом, слабим видом и слухом, алергијама на боје и испарења, слабим плућима, особе којима дрхте руке, које пате од вртоглавице, имају страх од висине...
 
ПОЗНАВАЊЕ МРЕЖЕ СРЕДЊИХ ШКОЛА -  важно је знати које средње школе постоје, услови уписа, предмети који се изучавају, трајање, могућности запошљавања после завршетка, могућности даљег школовања...
 
ПОЗНАВАЊЕ ЗАНИМАЊА -  неопходно је познавати занимање за које се особа опредељује: шта се ради, чиме се ради, на чему се ради, шта се од радника захтева у погледу рада и здравља, услови рада, способности, особине личности, позитивне и негативне стране занимања
 
ДРУШТВЕНЕ ПОТРЕБЕ – веома је важно знати да ли се жељено занимање тражи или не, да ли се после школовања може запослити, колико је тражено неко занимања.
Приликом опредељивања за занимање неопходно је све ове фактор узимати у обзир и тако направити добар избор.




При избору потенцијалне средње школе важно је да се :

1. Детаљно информишете о мрежи средњих школа, наставним плановима образовних профила, могућностима зaпошљавања и даљег школовања, садржајима, условима рада будућег занимања, потребним компетенцијама за обављање посла.

2. Реално процените своје способности, самостално или уз стручну помоћ. Свако од нас је способан за већи број занимања и ни за кога се не може рећи да је способан за све. Размисли о себи, који ти предмети и активности иду боље, који лошије. Размотри активности којима се бавиш ван школе, присети се шта можеш да радиш брзо, лако и тачно. Такође можеш и да се обратиш психологу који ће применом тестова проценити твоје способности и дати ти савет.

3. Размисли о својим интересовањима и склоностима. Размисли и напиши на листу шта све волиш да радиш, узми у обзир омиљене садржаје у школи али и ван ње. Такође можеш да се обратиш психогу да ти помогне да откријеш своја интересовања или потврдиш постојећа.

4. Размисли о својим особинама, особине или црте личности чине да се у сличним ситуацијама слично понашамо. Различите особине важне су за рад у појединим занимањима (нпр. лекари би требало да поседују саосећајност, присебност...). Неке особине се током живота могу и развијати и обликовати занимањем које обављамо.

5. Размисли о својим вредностима према раду, шта те мотивише, покреће, шта желиш да постигнеш на послу ( само зараду, могућност напредовања, остваривање потенцијала, сталне промене, узбуђење, јасну структуру и ред, испољавање креативности, помагање другима...)
6. Информиши се да ли су за занимања која те интересују потребни неки здравствени и конституционални услови и да ли их испуњаваш.

7. Одабери алтернативна занимања у смислу замене за она која те највише интересују, важно је да одговарају твојим способностима, особинама и карактеристикама.


Детаљно се информиши о свему горе наведеном тако што ћеш:

  • Разговарати са наставницима, родитељима, психологом, педагогом, рођацима или друговима
  • Посетити школу која те занима
  • Проучити постојећи рекламни и видео материјал у вези са школом и занимањем
 
Постоје три основна типа средњих школа
  • Гимназије
  • Средње стручне школе
  • Уметничке школе и школе за децу са посебним талентима
 
Гимназије могу бити:
  • Са смеровима ( друштвено-језички и природно- математички)
  • Гимназије општег типа
  • Гимназије за ученике са посебним способностима ( филолошка, природно-математичка, спортска, ....)
Не заборави, гимназија не оспособљава ни за једно занимање! Али ти ипак пружа добру основу за даље школовање и могућност да током четири године још мало боље упознаш себе , своја интересовања и способности.
Средње стручне школе
Према трајању могу бити:
  • Четворогодишње
  • Трогодишње
Оне те оспособљавају за одређена занимања али и дају могућност за наставак школовања.
Уметничке школе
  • Музичке
  • Балетске
  • Уметничке школе ликовне области ( дизајн или уметнички занати)
Поред ових постоје и средње
  • Војне школе
  • Средње богословске школе
  • Школе за ученике са тешкоћама у учењу
Распитај се о:
  • Школама које те интересују ( где се налазе)
  • О предметима који се у њима уче, о онима који су посебно важни
  • О практичној настави ако је има
  • О томе за која занимања образују одређени образовни профили и каква је проходност за даље школовање
На сајту  http://www.nsz.sr.gov.yu/page/services/sr/planiranjekarijere/vodic.html   можете наћи више информација о групама занимања, школама које за њих оспособљавају као и потребним компетенцијама.
При одабиру средње школе немој да се руководиш следећим ставовима:
  • Уписаћу најближу школу
  • Уписаћу школу коју ће уписати највећи број мојих другова
  • Уписаћу ону школу коју су завршили моји родитељи
  • Све једно је коју ћу школу да упишем јер сам био одличан ђак и све ми иде добро
Oвде можете преузети конкурс за упис ученика у први разред средње школе